Lectoren kunnen met een nulaanstelling als universitair hoofddocent het recht krijgen om promoties te verlenen. Deze toezegging deed de minister tijdens de behandeling van de wet in de Eerste Kamer over de uitbreiding van het promotierecht.
|
|
Looking back from the future |
|
|
|
|
Zelfsturend vervoer en ingrijpen in ongeboren menselijk leven. Het zijn beiden ontwikkelingen met vergaande maatschappelijke gevolgen. Lector Frans van der Reep (Inholland) en journalist Maria van Boekelen vragen zich af of we als burgers daar wel voldoende grip op hebben.
| | |
|
Een expert leert anders dan een beginner |
|
|
|
|
De wetenschap biedt ons aan de lopende band inzichten in 'goed lesgeven' maar bij de vertaalslag naar de praktijk gaat het steevast mis. Dat is de analyse van onderwijsadviseur Erik Meester (Fontys), die zijn ervaringen in vele sectoren binnen het onderwijs naast elkaar legt.
| | |
|
Het einde van formatief 'toetsen' |
|
|
|
|
"Formatief 'toetsen' moet een verboden woord worden," zegt lector Dominique Sluijsmans (Hogeschool Zuyd) bij het symposium van het Platform Leren van Toetsen in Rotterdam. "Het werkt heel lastig in de praktijk."
| | |
|
Minder bureaucratie is een illusie |
|
|
|
|
"We kunnen goed zonder de ITK", stelt Ron Bormans in reactie op collegabestuurders. "Het is druk op het speelveld van externe beoordelingen", ziet de voorzitter van de Hogeschool Rotterdam. Toch spreekt hij zich niet vierkant uit tegen de instellingstoets.
| | |
|
OA contracten moeten openbaar |
|
|
|
|
Er is een uitspraak in de zaak die Elsevier en Springer tegen de Nederlandse universiteiten hadden aangespannen over het openbaar maken van de open access paragraaf in hun de contracten. Het bezwaar is ongegrond verklaard: openheid van zaken dus.
| | |
|
VH stelt minister gerust over taal |
|
|
|
|
Minister Bussemaker is niet voornemens om met de Vereniging Hogescholen in gesprek te gaan over correct taalgebruik bij lerarenopleidingen. Dit naar aanleiding van de ophef die ontstond nadat lerarenopleiders de suggestie wekten om niet te veel nadruk te leggen op juist taalgebruik.
| | |
|