Acht jaar NWO maakte de fysicus naar eigen zeggen een mildere man maar toch kan de oud-voorzitter Jos Engelen nog erg scherp zijn in zijn uitspraken. De omvorming van NWO was te ambtelijk en de investeringen in wetenschap te mager.
|
|
Op zoek naar constructief conflict |
|
|
|
|
Sinds 2009 is het teamgericht werken in het mbo vastgelegd in het professioneel statuut. Maar hoe krijg je die teams zo ver de moeilijke opgaven in het mbo te realiseren? Marcel van der Klink (Zuyd Hogeschool) en Loek Nieuwenhuis (HAN) pleiten voor constructief conflict en bieden handvatten om daartoe te komen.
| | |
|
Digitaliseren, het nieuwe internationaliseren |
|
|
|
|
Hoe om te gaan met de veranderingen in het Hoger Onderwijs? De manier waarop we leren gaat sterk veranderen. Dat werpt vragen op over de kwaliteitscontrole. Een open vraag over de waarborging van diploma's in een tijd van digitaal leren. Naar aanleiding van een discussie in de Eerste Kamer vroeg ScienceGuide senator Jan Anthonie Bruijn om zijn visie.
| | |
|
Professionele masters in positie |
|
|
|
|
Er is in het hbo eindelijk meer ruimte voor het ontwikkelen van professionele masters. Toch lijkt de sector nog terughoudend en kiezen vwo’ers steeds minder vaak voor het hbo. Dat is jammer, zegt Rob Verhofstad (Hanzehogeschool). Hij schets hoe de professionele master zich moet positioneren om echt van waarde te zijn.
| | |
|
Van taalachterstand naar taalenthousiasme |
|
|
|
|
Om de lerarenopleidingen op het hbo meer bicultureel te maken moet er volgens Nienke Meijer, die portefeuillehouder lerarenopleidingen is van de Vereniging Hogescholen, niet te veel naar de techniek van taal worden gekeken, maar vooral naar het taalgebruik.
| | |
|
De precaire positie van de promovendus |
|
|
|
|
Aan de Universiteit Gent is de strijd om het rectoraat losgebarsten. Kandidaten Rik van de Walle en Mieke van Herreweghe willen aandacht voor de carrièrekansen van jonge onderzoekers.
| | |
|
Piketty in de polder |
|
|
|
|
Een toenemend nationalistische politiek en een groeiende kloof tussen hoog- en laagopgeleid. Bij de openingsrede van de Dies van de Universiteit Utrecht schetst rector Bert van der Zwaan twee trends die de universiteit gaan raken. "Belangrijk is dat we handen en voeten geven aan de universiteit in de maatschappij om ons heen."
| | |
|