De Senaat was het ten principale oneens met de oplossing van Bussemaker om zonder tussenkomst van de rechter een onderwijsinstelling te sluiten als deze zich niet houdt aan het maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef. De minister wist via een geitenpaadje toch een meerderheid te krijgen.
|
|
Karl Dittrich vertrekt bij de VSNU |
|
|
|
|
Na ruim vier jaar dienstverband vertrekt Karl Dittrich als voorzitter van de VSNU. Het WO-boegbeeld vertrok vijf jaar geleden als voorzitter van de NVAO. Hij heeft zich tijdens zijn voorzitterschap met name ingespannen voor de universitaire lerarenopleidingen en het verminderen van de lastendruk.
| | |
|
Cowboys hebben ze in China genoeg |
|
|
|
|
Vanmiddag debatteert de Tweede Kamer over het lot van de Chinese campus van de RUG. Secretaris Stephan van Galen legt uit wat de kansen van een branchcampus in Yantai kunnen zijn. "Onderzoekers van de RUG komen straks in aanmerking voor een beurs van de Chinese NWO. Dat ziet niemand nog."
| | |
|
Jet schrijft Kees: studiesucces volgens de student |
|
|
|
|
Om de twee weken bevragen Jet de Ranitz (Inholland) en Kees Boele (HAN) elkaar over hun werk op de hogeschool. Deze week is de beurt aan Jet de Ranitz die haar oor te luisteren legde bij haar studenten over studiesucces. "Kies je eigen tempo en zorg dat je er plezier in houdt."
| | |
|
Geef ouders de regie terug in opvoeding |
|
|
|
|
Op 9 maart wordt Chris Kuiper geïnstalleerd als lector Transformaties in de zorg voor jeugd op de Hogeschool Leiden. Hij beschouwt deze transformaties kritisch, maar geeft ook met praktische oplossingen mede vorm aan de veranderingen.
| | |
|
Wat maakt een goede leraar een goede leraar? |
|
|
|
|
De kunst van het leraarschap zit hem in het implementeren van kennis in het gedrag voor de klas. OECD-chef Dirk van Damme onderzoekt op welke manier dit proces tot stand komt en wat dat betekent voor studenten.
| | |
|
Docent centraal in Rotterdams debat |
|
|
|
|
"Er wordt al geselecteerd aan de poort," stelt Michel Rog bij het verkiezingsdebat bij de lerarenopleidingen op de Hogeschool Rotterdam. Met de invoer van taal- en rekentoetsen zijn de opleidingen inderdaad selectiever geworden. Moet het daarbij blijven of mag het wel wat minder?
| | |
|