“Je moet altijd weten welk vraagstuk je wilt beïnvloeden.” Lector van het Jaar Nadja Jungmann (Hogeschool Utrecht) kent de weg op de werkvloer, Den Haag en in de media. Als spin in het web slaagt zij er daarom in met haar lectoraat écht impact te hebben. “Ik oogst heel veel wat al gezaaid is.”
|
|
Alternatieve waarheid over Wetenschapsagenda |
|
|
|
|
“Nederland is een uitzonderlijk land in de slechte zin van het woord.” Alexander Rinnooy Kan oud-voorzitter van de Wetenschapsagenda wil meer investeringen in onderzoek. Vanuit OCW wordt daar een ‘alternatieve waarheid’ tegenover gesteld en zegt men dat men nu al aan de slag kan met de Wetenschapsagenda.
| | |
|
Lerend Leven: op zoek naar een nieuw businessmodel |
|
|
|
|
Een 'one size fits all'-benadering voldoet al lang niet meer bij Leven Lang Leren constateert ook Pieter Cornelissen, directeur Onderwijsinnovatie van Hogeschool Utrecht. “Dit is een ander, meer open businessmodel voor het onderwijs.”
| | |
|
Pluriformiteit als basis voor burgerschap |
|
|
|
|
“Als studenten goede academic citizens binnen hun eigen opleiding zijn, is het waarschijnlijk dat ze ook goede burgers zullen worden.” Minister Bussemaker schrijft aan de Kamer dat zij burgerschap in het ho wil stimuleren met kleinere klassen en door ho-instellingen een waardengemeenschap te laten zijn.
| | |
|
Acht keer afstuderen tijdens je opleiding |
|
|
|
|
Met de roep om meer flexibiliteit en Leven Lang Leren in het hoger onderwijs neemt ook de vraag naar microcredentialing toe. Zijn Open Badges hiervoor de oplossing? “Wij zeggen tegen onze studenten: je studeert acht keer af tijdens je opleiding,” vertelt Robert Bouwhuis (Hogeschool Rotterdam).
| | |
|
Peilingen goed voor politieke betrokkenheid |
|
|
|
|
Berichtgeving over peilingen zou leiden tot kuddegedrag. De emoties van kiezers winnen het van hun ratio en de politieke participatie van neemt af. UvA-promovendus Sjoerd Stolwijk vond weinig steun voor deze beweringen.
| | |
|
Voorbij de eigen dode hoeken |
|
|
|
|
Hogescholen in de Randstad kennen studenten met een veelheid aan achtergronden. Voor iedereen betekent studeren weer iets anders. Hoe ga je daar als docent mee om. Marina Meeuwisse hoopt dat haar documentaire die op het IFFR in première ging stof tot nadenken biedt.
| | |
|