• A
  • A
  • 13 augustus - Op een aantal Britse universiteiten hebben studenten de Engelse variant van de Nationale Studenten Enquête geboycot. De resultaten van de enquête worden vanaf dit jaar meegenomen in een ranglijst die bepaalt of universiteiten hun collegegeld mogen verhogen.
    8 augustus - In Nederland en in het Verenigd Koninkrijk kunnen de collegegelden voor niet-EER studenten oplopen tot meer dan €20.000. Omdat dit in beide landen niet heeft geleid tot een lagere internationale instroom, gaat men in Vlaanderen nu het collegegeld voor niet-EER studenten ook verhogen tot maximaal €5.432.
    Opinie
    10 augustus - Bij columnist Ad de Graaf heerst de teleurstelling na het lezen van het position paper van de KNAW over het lerarentekort. De Graaf ziet oude voorstellen en voornemens terugkomen, maar mist een echte analyse. “Juist van een eerbiedwaardig orgaan als de KNAW verwacht je meer.”
    28 juli - “Wie per se wil laten zien dat Nederland het best goed doet, kan het percentage Open Access artikelen nu al richting de 100% redeneren.” Barend van der Meulen van het Rathenau Instituut weerlegt de kritiek van Jeroen Bosman en Jeroen Sondervan die zeiden dat het Rathenau een te sombere schatting maakt van het percentage Open Access artikelen.
    Nieuwsbrief
    12 juli - Gaan de technische universiteiten straks ondergebracht worden bij Economische Zaken? U leest er over in onze laatste Nieuwsbrief voor de zomer. Verder ook aandacht voor selectie aan de poort, open access deals voor universiteiten, Engels in het hoger onderwijs, het leenstelsel en interdisciplinair onderzoek.
    5 juli - De Nieuwsbrief van 5 juli met een vooruitblik op het nieuwe kabinet en wat dat betekent voor hoger onderwijs. Izaak Dekker over de teloorgang van de emancipatoire functie van het onderwijs. LEGO om te leren programmeren. Vertrouwen in de wetenschap. Het Star Wars museum en een vooruitblik op ons congres over taal.
    15 augustus - Op veel plekken in Nederland is een tekort aan technici op (v)mbo-niveau. Door nieuwe didactiek in het bèta- en technologieonderwijs hoopt men deze tekorten te ondervangen. Ook op Hogeschool Utrecht is deze zomer een lectoraat van start gegaan dat onderzoek gaat doen naar curriculumontwikkeling in het technisch onderwijs.
    11 augustus - Carrière maken als docent in het hoger onderwijs is niet makkelijk. Wie door wil groeien in de carrièreladder doet dat vaak door leidinggevende functies aan te nemen. De Hogeschool Rotterdam brengt daar nu verandering in door hun functiehuis aan te passen.
    11 augustus - Higher education institutes in Amsterdam should keep charging British students the Dutch statutory tuition fee after Brexit, rather than the much higher institutional fee that non-EU students pay. That’s what a group of researchers advise the municipality of Amsterdam.
    11 augustus - Humboldt University to return to its interdisciplinary roots, Betsy DeVos fight with the union leader, funding for talented African scientists, Japan expanding fundamental research in regional universities, U.S. tech giant backing China's tech ambitions and all on Russia in this week's On the Agenda.
    3 augustus - Het aandeel open access publicaties blijft groeien en deze groei is voornamelijk te danken aan de gold en green publicaties. Dit blijkt uit voorpublicatie internationaal onderzoek in het tijdschrift PeerJ. Hieruit blijkt ook dat Open Access publicaties bijna 20 procent vaker worden geciteerd.
    26 juli - Kun je een psychose of depressie herleiden tot een enkele oorzaak? Het lijkt Denny Borsboom (UvA) onwaarschijnlijk. In een nieuwe theorie stelt hij voor om mentale stoornissen te begrijpen op het niveau van netwerken van symptomen.
    13 juli - “We gaan iets nieuws bouwen, maar niet zonder daarbij oog te houden voor de eigenheid van de twee hogescholen”. De nieuwe collegevoorzitter van NHL Stenden Hogeschool, Erica Schaper blikt alvast vooruit.
    12 juli - Deze maand doet Sicco de Knecht een project over labelling in de psychiatrie. In zijn eerste blog schrijft hij over dat nieuwe toverwoord dat het academisch onderzoek de 21e eeuw in moet loodsen: interdisciplinariteit.