• A
  • A
  • Gezocht: Lector van het Jaar 2017-2018

    Wie wordt de opvolger van Nadja Jungmann als Lector van het Jaar?

    Wie wordt de opvolger van Nadja Jungmann als Lector van het Jaar?

    - Wie wordt de lector van het jaar ‘17|’18? Dit jaar zijn het ISO en ScienceGuide op zoek naar een lector die de verbinding zoekt tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Welke lector komt tot nieuwe leerroutes, stoomt studenten klaar voor de banen van morgen of werkt met bedrijven aan leven lang leren? Stuur uw nominatie in tot 15 december.

    De opdracht van het hbo is complex. De groep jongeren die opgeleid wordt is divers en kent naast havisten ook vwo’ers en doorstromers vanuit het mbo. Om die allemaal een gedegen voorbereiding te bieden op een plek op de arbeidsmarkt is geen sinecure, ook omdat het lastig te voorspellen is op welke baan je studenten op voorbereidt. Er worden dan ook naast de reguliere bachelor een hoop nieuwe onderwijsroutes ontwikkeld. De hbo-master is in opkomst en ook de Associate Degree krijgt meer en meer een plek bij hogescholen.

    Een belangrijke rol in het hbo op dit punt is weggelegd voor lectoren. Zij ontwikkelen nieuwe kennis, halen het de hogeschool binnen en laten die kennis een weg in het onderwijs vinden. Het is de kennis die jonge mensen nodig hebben als ze straks op een snel bewegende arbeidsmarkt aan de slag gaan. Reden genoeg dus voor het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en ScienceGuide om het thema ‘Verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt’ centraal te stellen bij de verkiezing van de Lector van het Jaar.

    In hoeverre slaagt een lector er in bedrijven of maatschappelijke partijen bij het onderzoek op de hogeschool te betrekken zodat er iets ontstaat waar studenten baat bij hebben? Tot welke nieuwe leerroutes komen ze samen? Welke kennis komt er bij studenten terecht die hen klaarstoomt voor een plek op de arbeidsmarkt. Wat doet een lector om leven lang leren te bevorderen bij mensen die al aan het werk zijn? Dat zijn de vragen die we stellen aan de Lector van het Jaar 2017-2018.

    Criteria voor de voordracht

    Studenten, docenten, onderzoekers en medewerkers van hogescholen worden allen van harte uitgenodigd hun voordrachten voor de lector van het jaar in te sturen. Neem in uw voordracht de volgende zaken mee:

    -Hoe draagt het onderzoek bij aan het begrip van en het zoeken van oplossingen voor de verbetering van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt?

    -Hoe vertaalt dat onderzoek zich naar het onderwijs op uw hogeschool?

    -Welke verbindingen gaat het lectoraat/de lector aan met maatschappelijke partners in de regio?

    -Zijn studenten actief betrokken bij het onderzoek en de maatschappelijke doorwerking van het onderzoek?

    Lectoren van alle mogelijke disciplines in het HBO maken kans Lector van het Jaar te worden, mits het thema ‘Verbinding onderwijs en arbeidsmarkt’ duidelijk naar voren komt.

    Een voordracht zou daarom idealiter voorzien zijn van een - graag ook feitelijke - onderbouwing van concrete daden, realisaties en resultaten die dit kunnen onderstrepen; testimonials van alumni en partners in binnen- en buitenland; input vanuit de betrokken studenten bij dit onderzoek en van collega’s/docenten binnen de hogeschool, Centres of Expertise en het netwerk in de beroepspraktijk. Idealiter beslaat deze volledige onderbouwing niet meer dan tien pagina’s.

    Graag ontvangen wij de voordrachten op lectorvanhetjaar@iso.nl uiterlijk vrijdag 15 december aanstaande. De jury zal begin januari de genomineerden voor de titel Lector van het Jaar bekend maken, waarna later de winnaar gehuldigd zal worden.