• A
  • A
  • Buurtzorg als voorbeeld

    (foto: Sebastiaan ter Burg)

    (foto: Sebastiaan ter Burg)

    - Vorig jaar onthulde de Hogeschool Rotterdam haar strategische agenda. Maar hoe geef je daar invulling aan? Winnie Sorgdrager en Farid Tabarki helpen de hogeschool daarmee. “De trend is momenteel decentralisering. We moeten dan kijken wat dat betekent voor de organisatie.”

    Farid Tabarki is tijdgeestonderzoeker, hij schreef vorig jaar ‘Het einde van het midden’. Hierin laat hij zien dat door de technologische ontwikkeling en de opkomst van online platforms als Über en AirBNB veel banen in het middenkader bedreigen. Niet alleen taxibedrijven en hotels hebben daar last van, maar het raakt inmiddels ook de HR-manager, de ambtenaar en de docent, stelt Tabarki. 

    Vorig jaar besteedde collegevoorzitter Ron Bormans zijn zomer aan het verwoorden van zijn ideeën over de positie van het hoger onderwijs in een stad als Rotterdam. Daarbij putte hij onder meer  inspiratie uit de visie van Tabarki.

    “Het is dus niet helemaal verrassend dat de hogeschool bij mij is uitgekomen, voor deze klus,” vertelt Tabarki tegen ScienceGuide. “Bovendien heb ik de afgelopen jaren vrij veel in het hoger onderwijs gedaan, dus het is geen onbekend terrein voor mij.”

    De sleutel in handen van de docent

    Samen met Winnie Sorgdrager, lid van de Raad van State en voormalig lid van de Raad van Toezicht van Hogeschool Rotterdam, buigt Tabarki zich met docenten, managers, lectoren en stafmedewerkers over de invulling van de strategische agenda.

    Die agenda legt de sleutel in handen van de docententeams. “Studenten, docenten, onderzoekers en professionals uit de praktijk werken samen in een leerwerkomgeving. Zij geven het onderwijs vorm, waarbij de docententeams de regie voeren over het onderwijs en verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit daarvan.”

    “De Hogeschool Rotterdam zocht een blik van buiten om mee te kijken naar wat er in zo’n proces gebeurt. Er is sprake van decentralisering. We moeten dan ook kijken wat dat betekent voor een organisatie als de hogeschool. Iedereen moet daarin zijn rol gaan herdefiniëren. Dat is wat we op dit moment aan het doen zijn,” vertelt Tabarki.

    De identiteit van de hogeschool

    De Hogeschool Rotterdam wil een waardengemeenschap – een set door de organisatie gedeelde uitgangspunten - vormen waarin opleidingen worden gestimuleerd om rond pedagogische en didactische vraagstukken met en van elkaar te leren. Bovendien biedt de variëteit aan opleidingen de kans om multidisciplinair onderwijs te ontwikkelen dat aansluit op complexe vragen in de beroepspraktijk, zo wordt in de agenda gesteld.

    “Om dat voor elkaar te krijgen, zul je als bestuur wel een kader moeten stellen,” ziet Tabarki. “Je hebt een soort identiteit nodig: hier willen wij ons met zijn allen aan houden. Je moet dus bedenken wat dat kader is en wat het minimaal van een professional vraagt om daarbinnen te opereren.”

    Als voorbeeld van hoe dat geslaagd kan werken geeft Tabarki de nieuwe zorginstelling Buurtzorg. Deze zorginstelling onderscheidt zich door enorme ruimte die zorgprofessionals krijgen om zich vooral te richten op het primaire proces en wordt daarvoor geroemd. “Een onderwijsinstelling is natuurlijk weer iets heel anders, maar ik denk zeker dat er waardevolle lessen te trekken zijn.”

    Geen blauwdruk

    Tabarki en Sorgdrager zijn op dit moment samen met medewerkers en studenten van de hogeschool bezig met het ontwikkelen van nieuwe ideeën rondom de thema’s. Organisatie, Professionaliteit, Leiderschapsontwikkeling en Spelregels. Daarnaast kijken zij hoe de hogeschool haar profiel kan versterken in de grootstedelijke, internationale context van Rotterdam. Drie werkgroepen gaan daarom aan de slag met een advies rondom de invulling van de volgende thema’s: Internationalisering, Nieuwe bedrijvigheid en ICT in het onderwijs.

    De werkgroep Organisatie en Farid Tabarki en Winnie Sorgdrager zullen uiteindelijk passende scenario’s voor de vertaling van de decentraliseringsopgave bespreken en onderzoeken. “Het is de bedoeling dat we voor de zomer onze adviezen presenteren,” zegt Tabarki.

    “Dat zal geen blauwdruk vormen voor hoe het op de hogeschool precies moet gaan. Dat kan ook niet, want zo’n proces is nooit af. Tienjarenplannen zijn ook niet echt meer van deze tijd. Het gaat er om dat we tot mooie inzichten komen die kunnen leiden tot toekomstbestendig hoger onderwijs in Rotterdam.”