Talentontwikkeling nieuw onderzoeksveld

Nieuws | de redactie
25 januari 2017 | “We hebben echt een nieuw onderzoeksveld ontsloten.” Lector Marca Wolfensberger is enthousiast over de ontwikkelingen die het onderzoek naar excellentieonderwijs doormaakt. Een onderzoeksdag voor PhD’s in Groningen trok zelfs de aandacht van een vakgenoot in Australië.

Dr. Leonie Kronborg is onderzoeker aan de Monash University in Melbourne. De universiteit telt meer dan 70.000 studenten, meer dan de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen. Toen Kronborg lucht kreeg van de PhD research/teaching day in Groningen, was ze direct geïnteresseerd en nam contact op om langs te komen.

Lessen voor Australië

“Ik heb het eerste boek van Marca Wolfensberger(Hanzehogeschool Groningen, Universiteit Utrecht)  gelezen,” vertelt Kronborg in gesprek met ScienceGuide. “Ze is echt bezig om hier in Europa het onderzoeksveld van de talentontwikkeling te creëren.” Voor Kronborg die in Australië onderzoek doet naar het onderwijs aan gifted students is dat uitermate interessant.

“Wij hebben in Australië nog niet op deze manier onderzoek gedaan naar onze onderwijsprogramma’s. Ik ben dan ook zeker van plan om het werk van Marca en de PhD’s die ik hier heb gesproken mee terug te nemen. Wij kijken vooral naar het onderwijs op middelbare scholen, maar ik denk het werk goed overdraagbaar is op verschillende onderwijsniveaus.”

Eén van de misverstanden waar Kronborg in haar onderzoek altijd voor heeft gewaakt is het idee dat begaafde studenten zelf hun ontwikkeling in het onderwijs wel kunnen organiseren. “Integendeel, ze hebben juist heel specifieke aandacht nodig van docenten. Wat je vaak ziet is dat docenten een beetje geïntimideerd zijn als ze met honours studenten aan de slag moeten, maar je moet juist heel enthousiast met die jongeren aan de slag. Je moet daar energie van krijgen. Niet iedereen is daar geschikt voor.”

Echt internationale impact

Kronborg die vrij spontaan besloot af te reizen naar de Hanzehogeschool is zeer te spreken over wat zij aan kennis heeft opgedaan en wie zij heeft gesproken. Ze hoopt dan ook dat in de toekomst onderzoekers uit Nederland de omgekeerde weg bewandelen. “Ik heb iedereen uitgenodigd voor de World Conference van de World Council for Gifted & Talented Children in Sidney in juli.”

“Maar ik denk dat we wel meer voor elkaar kunnen beteken,” zegt de Australische onderzoeker. “Ik ben redacteur van het blad Giften & Talented International. Ik kan me voorstellen dat de PhD’s hier daar in de toekomst ook in gaan publiceren en ik moedig internationale samenwerking zeer aan. Het zou leuk zijn als ze naar Monash University komen. Op die manier heeft het onderzoek naar excellentieonderwijs echt internationale impact.”

Die gedachte spreekt ook Marca Wolfensberger zeer aan. De resultaten van de PhD research/teaching day noemt ze ‘beyond expectations’. “Toen ik in 2012 mijn proefschrift

verdedigde stonden we echt aan het begin van een nieuw onderzoeksveld. En nu zie je dat er al echt een onderzoeksgroep is en dit jaar meer dan tien promovendi door het hele land heen. Dat is heel erg mooi om te zien.”

Het onderzoek naar excellent onderwijs trekt niet alleen aandacht in het hoger onderwijs, viel Wolfensberger daarbij op. “Er waren op de bijeenkomst ook mensen uit de medische hoek en zelfs iemand uit het bedrijfsleven. Die wilde weten wat een professionele veld nu mag verwachten van een excellente student en hoe gaan we met hen om. Daar ligt nog wel een kloof om te overbruggen.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK