Lessen voor innovatie in het onderwijs

Nieuws | de redactie
17 juni 2016 | Op je smartphone pathologisch onderzoek doen of thuis je zangoefeningen doen en opnemen. ICT kan studenten op veel manieren helpen in hun studie. Het inpassen van dat soort innovaties in het onderwijs is een uitdaging met verrassende obstakels.

In het kader van de Innovation Challenge heeft SURFnet het afgelopen half jaar verschillende projecten van studenten en docenten financieel ondersteund en begeleid met als digitale onderwijsinnovaties van onderop te faciliteren. Daar zijn mooie innovatieve projecten uitgekomen. Zo brengt Match Your Talent van de Hanzehogeschool studenten en multidisiplinaire onderwijsopdrachten samen en krijgen geneeskundestudenten van het UMCG via een Voucherprogramma de kans extracurriculaire activiteiten te ontplooien.

Pathologie op je smartphone

Bij de eindpresentaties van de projecten in Utrecht werd duidelijk waar studenten en docenten na een half jaar intensief werken aan de vervolmaking van hun projecten nu stonden. Zo konden twee geneeskundestudenten van de VU al een goed werkend programma laten zien dat studenten via hun iPhone in staat stelt om 3D modellen van het menselijk lichaam te analyseren. Doordat het programma regelmatig aangevuld wordt met voorbeelden uit de praktijk, kunnen studenten niet alleen anatomische analyses doen, maar is ook pathologie mogelijk.

Het programma is mobiel inmiddels beschikbaar voor Apple gebruikers, maar mensen die daar niet over beschikken kunnen aan de slag via de website van de studenten die samen met docent Jochen Bretschneider aan de slag zijn gegaan. Een vergelijkbare innovatieve tool is er voor studenten natuur- en sterrenkunde.

Puzzelen met zwaartekracht

Student Shabaz Sultan liet een programma zien waarbij naar hartenlust gespeeld kon worden met digitale sterren en hoe deze reageren op de zwaartekracht als er verschillen in afstand tot andere sterren is, of de massa van een ster veranderd. Dit soort programma’s zijn vaak complex en kosten zoveel kracht dat een supercomputer nodig is. Shabaz’ programma maakt ook mogelijk voor studenten om dit soort simulaties te doen en er aan te rekenen.

In het geval van Shabaz Sultan en de geneeskundestudenten uit Amsterdam betreft het digitale leermiddelen die studenten laagdrempelig in staat stelt met complexe materie aan de slag te gaan, maar in de Innovation Challenge kwamen ook hele andere projecten aan de orde. Sommigen zijn erg ambitieus en dan loop je tegen problemen in de uitvoering aan.

Nieuwe benadering van hoorcolleges

Zo wil Yuri Peers van de Erasmus Universiteit toe naar een volledig andere benadering in hoorcolleges. De student moet centraal staan en digitale middelen moeten het onderwijs daarbij ondersteunen. Dat betekent dat studenten gebruik maken van een digitaal boek samengesteld door de docent en dat via webcasts zelf het leertempo bepaald kan worden.

Peers kwam er achter dat nog niet iedereen klaar is voor die innovatie. Zo blijken veel studenten nog altijd het liefst met een marker in een boek aan de slag te gaan, dan met digitaal lesmateriaal en blijken studenten nog maar mondjesmaat. Om te slagen moet digitale innovatie wel geadopteerd worden door studenten, zo blijkt de les.

Die les heeft ook Jim Stolze, die als slot van de middag in Utrecht de studenten en docenten toespreekt. Stolze is CSO van de Singularity University en drijvende kracht achter TedX in Nederland. Hij houdt de aanwezigen Gartner’s Hype Cycle om te laten zien welke route innovaties meestal afleggen tot ze algemeen een succes (of niet) worden. “Het is uiteindelijk menselijk gedrag dat bepaalt of innovatie geadopteerd wordt.” Met die les zullen de deelnemers aan de Innovation Challenge hun projecten ook het komend jaar verder gaan ontwikkelen.

 

 

 

 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK