Presteren met mobiele innovatie

Nieuws | de redactie
21 november 2014 | Of het nu met je mobiel stemmen tijdens hoorcolleges is, of het gebruik van Google Glass bij onderzoek van bewegingswetenschappers, de invloed op het hoger onderwijs is duidelijk zichtbaar. “Mijn drijfveer is een bijdrage, als is het maar 0,5%, leveren aan de succeskansen van het toproeien.”

Mathijs Hofmijster is bewegingswetenschapper aan de VU in Amsterdam. Hij doet onderzoek naar het optimaliseren van prestaties van wedstrijdroeiers. “Juist als wedstrijdroeier wil je tijdens je race checken hoe hoog je hartslag is, maar je hebt niet je handen vrij. Op zo’n moment kan een Google Glass uitkomst bieden.”

In natuurlijke habitat bestuderen

Hoewel de Google Glass voor algemeen gebruik, mede door slechte pers rond privacy issues, alweer ten grave gedragen lijkt te worden, ziet Hofmijster geen problemen. “Ons gaat het om het projecteren van voor topsporters en onderzoekers relevante informatie. Daarbij komt zoiets ontzettend van pas.”

“We zijn nu in staat om de sporter in z’n natuurlijke habitat te bestuderen, omdat er geen devices in de boot hoeven worden aangebracht die de houding van de sporter zouden kunnen doen veranderen,” stelt Hofmijster. Dat ziet ook UU-onderzoeker Wim Back die op vergelijkbare wijze onderzoek doet in de paardensport. “Je kunt door middel van sensoren zo tijdens een rit al zien of een paard in galop moet lopen, of beter over kan gaan op draf.”

Inzetten op verbetering

Hoewel beiden zeer positief zijn over de mogelijkheden voor de sport, ziet met name Hofmijster ook problemen. “Er werd door de roeiers erg wisselend op het gereageerd. Ik merkte dat de gewenningstijd voor velen nog wel behoorlijk lang was.” De ontwikkeling op het gebied van de zogeheten ‘wearables’ gaat dan ook voort. “We zitten wat dat opzicht ook helemaal niet vast aan Google Glass,” zegt Hofmijster.

Het gebruik van Google Glass in het bewegingsonderzoek is één van de vele voorbeelden van mobiele technologie om onderzoekers en docenten te ondersteunen. SURFnet ging afgelopen jaren samen met KPN een project aan om te experimenteren met mobiele technologieën als 4G en eduroam. Doel daarvan was te onderzoeken wat de meerwaarde daarvan kan zijn in het hoger onderwijs.  

Uiteindelijk gaat het er om dat mobiele technologie wordt ingezet om onderwijs en onderzoek te ondersteunen over waar mogelijk te verbeteren. In het slotdebat bij het SURFnet informatieseminar in Bussum komt dat ook naar voren als belangrijkste punt van aandacht. De ontwikkelingen en nieuwe mogelijkheden op het gebied van mobiele technologie zullen blijven komen, maar het is belangrijk deze ook de juiste didactische inbedding in onderwijs en onderzoek te geven. 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK