Diversiteit springlevend thema

Nieuws | de redactie
3 juni 2014 | Veel docenten hebben "een grote mate van handelingsverlegenheid in hun relatie met 'allochtone' studenten." Machteld de Jong schreef als docent bij Inholland het boek ‘Diversiteit in het Hoger Onderwijs’ dat ze morgen uitreikt aan Tweede Kamerlid Tanja Jadnanansing.

Machteld de Jong presenteert donderdag 5 juni haar boek in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Ze reikt het eerste exemplaar van  ‘Diversiteit in het Hoger Onderwijs’ uit aan Tweede Kamerlid Tanja Jadnanansing (PvdA). Zij was enige tijd geleden nar aanleiding van een artikel op ScienceGuide erg enthousiast over het promotieonderzoek van docente De Jong. Dat heette ‘Ik ben die Marrokaan niet’.

Te cynisch?

“Ik las op ScienceGuide dat docente Machteld de Jong op donderdag 23 februari haar proefschrift ‘Ik ben die Marokkaan niet’ zou verdedigen aan de VU en schreef het meteen in mijn toch al propvolle agenda. Hier wilde ik tijd voor maken. Omdat ik het oprecht belangrijk vind dat ook dat andere verhaal wordt verteld. Dat verhaal van de ambitieuze Marokkaanse student. De student die ervoor wil gaan, die beseft dat onderwijs kan bijdragen aan een betere toekomst,” schreef Jadnanansing in een beschouwing daarop na De Jongs promotie.

“Het was jammer te moeten constateren dat tijdens de verdediging door deze gedreven Inholland-docente de zaal niet tot de nok gevuld was. Ik kon de akelige gedachte niet verdringen dat het wel anders zou zijn geweest als daar een onderzoeker had gestaan die het over crimineel gedrag zou hebben gehad. Is dat te cynisch van mij? Ik hoop het van harte.”

Handelingsverlegenheid

In haar nieuwe boek gaat De Jong, docent Bedrijfskunde MER (Management, Economie & Recht) bij Inholland Diemen, in op de sociale relaties tussen docenten en ‘allochtone’ en andere studenten. Op deze manier hoopt ze een bijdrage te leveren aan het debat over diversiteit in het hoger onderwijs. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van studenten en docenten van verschillende Nederlandse hogescholen en universiteiten.

In de praktijk blijkt sprake te zijn van een grote mate van handelingsverlegenheid onder docenten in hun relatie met ‘allochtone’ studenten. Ook is het studiesucces van deze studenten vaak nog lager in vergelijking met dat van ‘autochtone’ studenten. Daarbij blijken veel studenten van niet-westerse komaf nog altijd last te hebben van discriminatie binnen de onderwijscontext.

De boekpresentatie vindt plaats op 5 juni, van 13.30 tot 15.30 uur in Pakhuis De Zwijger aan Piet Heinkade 181B in Amsterdam. Na de boekpresentatie debatteren studenten  over diversiteit in het hoger onderwijs. Aanmelden via henriette.visser@inholland.nl  of machteld.dejong@inholland.nl.

 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK