Sociale media leveren stemmen op

Nieuws | de redactie
6 juli 2010 | Politici die actief zijn op sites als Youtube en Twitter krijgen meer stemmen dan partijgenoten die geen gebruik maken van social media. Maar niet bij elke partij, zo blijkt uit onderzoek van Saxion.

 

Vooral binnen de Partij van de Dieren, Piratenpartij, CDA, PvdAen ChristenUnie behalen actieve social media gebruikers over hetalgemeen meer stemmen. Er zijn daarbij significanteverschillen naar voren gekomen. Dat blijkt uit de resultatenvan onderzoek door Saxion hogeschool tijdensde verkiezingen van 9 juni.

Dat het gebruik van social media niet altijd een voorsprongoplevert, wordt duidelijk bij partijen als de PVV, SGP, Nieuw NL,MenS en Partij één. Binnen de ene partij heeft social media gebruikveel meer effect dan in een andere partij. Dit heeft te maken metde doelgroep, maar ook met de wijze waarop het medium inhoudelijkwordt ingezet.

Het kenniscentrum Design en Technologie van Saxion volgde delandelijke politici en keken of er ‘waarneembare’ invloed isuitgegaan van het gebruik van social media op het stemgedrag.Onderzoekers Luc de Krosse, Robin Effing, Theo Huibers en studentenvan de opleidingen Kunst en Techniek en Human Information Design& Strategy van Saxion gaan verder met vervolgonderzoeken naarde impact van het gebruik van social media binnen de politiek. Deonderzoeken worden uitgebreid met participatieonderzoeken voordoelgroepen zoals buurtgemeenschappen, kerken en verenigingen.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK